
Publicaties
Publicaties
Wetenschappelijk
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2019). Learning to write synthesis texts: A review of intervention studies. Journal of Writing Research, 10(3), 401-428. https://doi.org/10.17239/jowr-2019.10.03.01
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Learning how to synthesize: The design and evaluation of a reading-writing learning unit for high-school students. L1-Educational Studies in Language and Literature, Volume 21, 1-33. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2021.21.01.06
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Een mini-interventie: het effect van een animatievideo van drie minuten op de integratie van broninformatie in syntheseteksten. [A brief intervention: can a three-minute animation video promote the integration of source information in synthesis texts?] Pedagogische Studiën, 98(1), 46-66. https://pedagogischestudien.nl/search?identifier=721616
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Choosing how to plan informative synthesis texts: Effects of strategy-based interventions on overall text quality. Reading and Writing. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10226-6
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Kunnen leerlingen de kwaliteit van syntheseteksten leren beoordelen zoals docenten? Het effect van een beoordelaarstraining in één lesuur.
- Bouwer, R., van Ockenburg, L., van der Loo, J., & van Weijen, D. (2022). Literatuurstudie naar de kenmerken
van effectief schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs. Utrecht: Universiteit Utrecht.
Populair-wetenschappelijk
- Echten, k., Linnert, A., & Van Ockenburg, L. (2020). Wie schrijft die blijft... afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur. [Who writes, keeps... finetuning. Method for better assessor agreement in one lesson.] Projectpublicatie 5 van het LTN-project Schrijfvaardigheid in de schoolexamens. Utrecht: Levende Talen Nederlands. https://ltn.publicatieserver.nl/publication/4/150.
- Van Ockenburg, L. (2019). Comparatief beoordelen in D-PAC. Leerlingen vergelijken teksten en geven feedback in handige online tool. [Comparative assessment in D-PAC: Students compare texts and give feedback in handy online tool.] Levende Talen Magazine, 106(1).
- Van Ockenburg, L. (2019). Observerend leren. [Observational learning.] Didactiek Nederlands - Handboek. Geraadpleegd [datum] via https://didactieknederlands.nl/handboek/2019/04/observerend-leren/.
- Van Ockenburg, L. (2019). Syntheseteksten rangschikken. [Ranking synthesis texts.] Didactiek Nederlands - Zo kan het ook. Geraadpleegd [datum] via https://didactieknederlands.nl/zokanhetook/2019/04/syntheseteksten-rangschikken/.
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2018). Syntheseteksten leren schrijven in het voortgezet onderwijs; Het verband tussen schrijfaanpak en voorkeur voor leeractiviteiten. [Learning to write synthesis texts in secondary education; The relationship between writing approach and preference for learning activities.] Levende Talen Tijdschrift, 19(2), 3-14.
- Van Ockenburg, L., Van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G (2021). Leren lezen en schrijven in samenhang: syntheseteksten. [Learning to read and write in conjunction.] Workshop presented at the online inspiration day of VONK [Educational Research of Dutch in the Classroom].