Links en literatuur
Er is veel onderzoek gedaan naar het schrijven van syntheseteksten. Bovendien is er al een behoorlijke hoeveelheid lesmateriaal beschikbaar.
Online writing centres
Calliope is een online writing centre van de Universiteit van Antwerpen, waarin studenten kunnen werken aan het verbeteren van hun schrijfvaardigheid. Studenten kunnen kiezen uit de verschillende modules, waaronder een module syntheseschrijven. In een module worden theorie en oefeningen aangeboden, die de student in zijn eigen tempo en via zijn eigen route kan doorlopen.
Calliope - module syntheseschrijven
YouTube
Aan (onder andere Amerikaanse) universiteiten, moeten studenten regelmatig syntheseteksten schrijven. Dit heeft geleid tot een grote diversiteit aan allerlei instructiefilmpjes, de één beter dan de ander. In de link een Engelstalig filmpje waarin een docent haar studenten een uitgebreide instructie geeft over de aanpak voor het schrijven van syntheseteksten.
Filmpje uitleg synthesteksten schrijven
Lesideeën
Op de website van de Utah State University zijn uitgewerkte lesplannen, inclusief (Engelse) bronnen verzameld. Ook presentaties voor de studenten, beoordelingsmatrices en verwijzingen naar achtergrondliteratuur zijn er verzameld.
Beoordeling
Voor de beoordeling van syntheseteksten zijn verschillende rubrics te vinden op internet. Een voorstel voor een Nederlandse rubric staat onderaan de webpagina als downloadbaar document. Maar daarnaast zijn er ook beschrijvingen en voorbeelden te vinden voor de globale beoordeling van syntheseteksten.
- Richtlijnen globale beoordeling syntheseteksten
- Voorbeeldteksten bij beoordeling
- Bespreking van de voorbeeldteksten
Onderzoek
Door een onderzoeksteam van de Universiteit van Antwerpen wordt op dit moment een grootschalig onderzoek naar het schrijven van syntheseteksten uitgevoerd. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een wetenschappelijk onderbouwde leermethode gericht op het schrijven van dit soort teksten.
Literatuur
Boscolo, P., Arfé, B., & Quarisa, M. (2007). Improving the quality of students' academic writing: An intervention study. Studies in Higher Education, 32(4), 419-438.
Lundstrom, K., Diekema, A. R., Leary, H., Haderlie, S., & Holliday, W. (2015). Teaching and learning information synthesis: An intervention and rubric based assessment. Communications in Information Literacy, 9(1), 60-82.
Mateos, M., Martin, E., Villalon, R., & Luna, M. (Oct 2008). Reading and writing to learn in secondary education: Online processing activity and written products in summarizing and synthesizing tasks. Reading and Writing,21(7), 675-697.
Solé,I.;Miras,M.;Gracia,M.;Castells,N. (2012) Writing summaries and syntheses to learn in Secondary and Higher Education', 'Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research', pp. 211-214,
Segev-Miller, R. (2004). Writing from sources: The effect of explicit instruction on college students' processes and products. L1-Educational Studies in Language and Literature, 4(1), 5-33.
Spivey, N. N., & King, J. R. (Win 1989). Readers as writers composing from sources. Reading Research Quarterly, 24(1), 7-26.